مشکلات عمومی جوجه کشی
نوشته شده توسط : جوجه کشی

مشکلات عمومی جوجه کشی

جوجه کشی از پرندگان یک فعالیت تخصصی است و نیازمند دانش و تجربه لازم در این زمینه است. بسیاری از افراد در هنگام جوجه کشی با سوالات معتددی مواجه می شوند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

سوال : چرا برخی جوجه ها علی رغم این که هنگام هچ پوسته را نوک می زنند، نمی توانند پوسته تخم را بشکنند؟

ضعیف بودن نطفه می تواند منجر به کم شدن قدرت جوجه در زمان هچ شود به طوری که جوجه نتواند پوسته را شکسته و از تخم خارج شود.

هچ تخم مرغ

سوال : برخی جوجه ها پوسته تخم را شکسته اند ولی نتوانسته اند از تخم خارج شوند. پس از شکستن تخم متوجه شدم که جنین در داخل تخم خشک است. علت چیست؟

خشک بودن جنین و تلف شدن جوجه در داخل تخم می تواند به دلیل عدم تامین رطوبت مناسب در مراحل ستر و هچر باشد.

سوال : خفه شدن و از بین رفتن جوجه ها در داخل تخم ها به چه دلیل می تواند باشد؟

خفه شدن جوجه ها در داخل تخم ها می تواند به دلیل کهنه بودن تخم و یا مقوی نبودن نطفه و کمبود مواد مغذی داخل تخم باشد. تخم ها را نباید بیشتر از 4 الی 5 روز نگه داشت زیرا باعث کهنه شدن تخم ها و افزایش تلفات می شود. کهنه بودن تخم باعث می شود که جوجه ها در زمان خارج شدن از تخم قدرت لازم برای شکستن پوسته را نداشته و در داخل تخم خفه شوند.

عدم کنترل دریچه های ورود و خروج هوای ماشین جوجه درآوری چه تبعاتی به دنبال دارد؟

بسیاری از استفاده کنندگان دستگاه های جوجه کشی در میان فاکتورهای مهم جوجه کشی به فاکتورهای دما ، رطوبت و چرخش تخم ها توجه می کنند. در حالی که اکسیژن نیز یکی دیگر از فاکتورهای حیاتی جوجه درآوری است که باید در داخل دستگاه تامین شود. مثلا فرض کنید که 300 عدد تخم را در داخل دستگاه گذاشته اید و راندمان جوجه کشی 80 درصد است. در این صورت حدود 240 تا 250 تخم به جوجه تبدیل شده و همه 20 درصد اکسیژن موجود در هوای داخل دستگاه را در یک ثانیه تنفس می کنند و بسته بودن دریچه های ورود و خروج دستگاه باعث خفه شدن جوجه ها می شود. به همین دلیل باید دریچه های ورود و خروج هوا دستگاه جهت تامین اکسیژن لازم توسط اپراتور باز شود. در اواخر مرحله هچر و نزدیک شدن به زمان هچ باید دریچه های بیشتری باز شوند. همچنین در مواقعی مانند کاهش تعداد تخم های داخل دستگاه و یا قطع شدن برق برای ثابت ماندن رطوبت و دما در حد مطلوب باید تعدادی از دریچه ها بسته شوند.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  وزن و جثه بدن مرغ تخم گذار

 

 

فیلم از تلاش جوجه برای خروج از تخم نطفه دار

 

 

فیلمی از جوجه کشی که در آن جوجه تلاش میکند تا از تخم در بیایید برخی مواقع تازه نبودن تخم نطفه دار سبب میشود انرژی کافی در زمان هچ به جوجه منتقل نشود یا رطوبت کم تر از میزان عادی سبب میشود پوسته تخم سایده نشده و جوجه توان کافی برای خروج از تخم را نداشته باشد برخی مواقع غذای مرغی که تخم نطفه دار میگذارد نامناسب بوده و تخم نطفه دار زمانی که به جوجه تبدیل میشود توان کافی به دلیل ناکافی بودن مواد مغذی زرده تخم امکان خروج جوجه ها از تخم وجود ندارد.

 

 

 

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی ;مطالعه نمایید:





:: برچسب‌ها: دستگاه جوجه کشی , ماشین جوجه کشی , جوجه کشی ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: